ћџ—Ћ» ќ ‘јЎ»«ћ≈
ƒл¤ многих поколений советских и постсоветских граждан (включа¤ как ныне
живущих на просторах бывшего ———–, так и благополучно эмигрировавших в экономически
развитые страны) пон¤тие ‘јЎ»«ћ ограничиваетс¤ справкой из —ќ¬≈“— ќ√ќ
ЁЌ÷» Ћќѕ≈ƒ»„≈— ќ√ќ —Ћќ¬ј–я: Ђ ‘јЎ»«ћ (итал. fascismo, от fascio Ч пучок, св¤зка, объединение), политическое течение, возникшее в
капиталистических странах в период общего кризиса и выражающее интересы
наиболее реакционных и агрессивных кругов империалистической буржуазии.
‘јЎ»—“џ у власти Ч открыто террористическа¤ диктатура наиболее реакционных
сил монополистического капитала. ¬ажнейшие черты ‘јЎ»«ћј Ч применение крайних
форм насили¤ против рабочего класса и всех труд¤щихс¤, воинствующий
антикоммунизм, шовинизм, расизм, широкое использование
государственно-монополистических методов регулировани¤ экономики,
политическа¤ (часто лжесоциалистическа¤) демагоги¤ с целью создани¤ массовой
базы (главным образом за счет мелкой буржуазии) дл¤ фашистских партий и
организаций.† ¬нешн¤¤ политика ‘јЎ»«ћј
Ч† политика империалистических
захватовЕї ќставим тебе, читатель, возможность самому поразмышл¤ть над этим
марксистско-ленинским политическим бредом и прийти к определенному мнениюЕ ј мы предлагаем тебе мысли о фашизме трех политических де¤телей: ћ. —÷»Ѕќ–— ќ√ќ; ћ. ѕ≈–¬”Ў»Ќј; ». »Ћ№»Ќј. ћ. —÷»Ѕќ–—№ »… ‘јЎ»«ћ ‘ашизм Ч
це насамперед ≥дейна й духова реакц≥¤ на стан сучасности, що його витворили
демократ≥¤, соц≥¤л≥зм ≥ кому≠≠≠н≥зм. ѕол≥тична демократ≥¤, поступово
втрачаючи духову й на≠≠≠ц≥ональну основу свого Їства, прос¤калас¤
рац≥онал≥змом ≥ космопол≥тизмом; соц≥¤л≥зм ≥ комун≥зм цей процес
поглибили† своЇю матер≥¤л≥стичною
концепц≥Їю та неприродн≥ми ≥нтер≠≠≠нац≥ональними утоп≥¤ми. ” цих ви¤вах
фашизм добачував небез≠≠≠пеку збоченн¤ сусп≥льства на ман≥вц≥ духового
прим≥тизуванн¤ та профанац≥ю самоњ мети житт¤, ≥ протиставив њм свою
св≥тогл¤дову й устроЇву систему. оли демократ≥¤ в основу
своЇњ доктрини клала надм≥рний культ розуму (рац≥онал≥зм, позитив≥зм), а
комуно-соц≥¤л≥зм Ч матер≥ю (≥сторичний ≥
д≥¤лектичний матер≥¤л≥зм), то фашизм свою ф≥лософ≥ю побудував на признанню
духа, вол≥ та ≥дей (сп≥р≥туал≥зм, волюнтаризм, ≥деал≥зм), ¤к р≥шаючих
чинниках† ≥сторичного розвитку. —в≥тогл¤д ≥ устр≥й фашизму
не поривають (¤к це теоретич≠≠≠но хот≥в зробити комун≥зм) ус≥х зв¤зк≥в ≥з
створеним нашою епохою укладом духового, культурного, морального, звичаЇвого
й сусп≥льно-господарського ≥снуванн¤.†
¬они ставл¤ть соб≥ за завданн¤ обновити цей уклад, пристосувати його
до† зм≥нених умов житт¤, шл¤хом
поверненн¤ до призабутих уже принцип≥в†
≥деал≥зму та реконструкц≥њ перестар≥лих соц≥¤льних засад. ÷е не
значить, що фашизм Ї мирною, еволюц≥йною теч≥Їю. Ќавпаки, Ч
ц≥ла його природа динам≥чна й революц≥йна. …ого внутр≥шн¤ суть ≥ реформи
болюче б'ють комуно-соц≥¤л≥зм,†
закостен≥лий консерватизм ≥ л≥беральну демократ≥ю, проголошуючи њм
в≥йну.† ћимо того фашизм заховуЇ
зв¤зок ≥з минувшиною; на тл≥ њњ в≥н†
виступаЇ† в† рол≥ творчого реформатора, а не руйнуючого
н≥г≥л≥ста. ÷ей конструктив≥зм його ≥стоти орган≥чно неприми≠≠≠римий ≥з
безтрадиц≥йною, ворохобницькою природою комуно-соц≥¤л≥зму. ¬ростаючи своњми
св≥тогл¤довими й пол≥тичними кор≥нн¤ми в позитивн≥ надбанн¤ й традиц≥њ
минулого Ч фашизм†
находить у них джерело свого новаторства, посилюючи њх зм≥ст ≥
зовн≥шн≥ форми, ослаблен≥ чи здеформован≥ часом й обстави≠≠≠нами. “ак демократ≥¤
скристал≥зувала сучасне пон¤тт¤ нац≥ональности, ≥ в† пор¤дку ≥сторичного процесу витворила пол≥тико-соц≥олог≥чне
¤вище державноњ нац≥њ. ѕ≥зн≥ше поши≠≠≠ренн¤ егоцентричного л≥берал≥зму,
гуман≥зму та космопол≥тиз≠≠≠му, вкуп≥ з матер≥¤л≥стичним св≥тогл¤дом
послабили й розхи≠≠≠тали початковий зм≥ст нац≥онального ≥деалу. ‘ашизм
п≥дхопив, вирвав ≥з рук демократ≥њ упосл≥джений ≥деал нац≥њ та п≥дн≥с його на
небувалу висоту,† вкладаючи в його
життЇве зд≥йсненн¤, свою волеву потугу ≥ патос молодоњ творчости. ƒемократ≥¤
також була творцем кап≥тал≥стичного устрою. «апочаткувавши епоху
величезного† матер≥¤льного† прогресу,†
кап≥тал≥зм† ≥з† б≥гом часу все б≥льш перетворювавс¤ в
антисоц≥¤льний фактор.† ƒемократ≥¤ не
ви¤вила сил ≥ зд≥бностей, щоб своЇчасно скоре≠≠≠гувати† шл¤хи кап≥тал≥зму та узг≥днити його
дальший розвиток ≥з життЇвими ≥нтересами народ≥в, ≥ в насл≥док цього опинила≠≠≠с¤
в хаос≥ соц≥¤льно-кл¤совоњ боротьби та економ≥чних потр¤≠≠≠сень. ”важаючи, що
кап≥тал≥стичний устр≥й себе ще не пере≠≠≠жив, фашизм стараЇтьс¤ використати
його форми виробництва й обм≥ну, водночас усуваючи њх шк≥длив≥ з соц≥¤льного
погл¤ду прикмети. ÷ю тенденц≥ю реформаторськоњ т¤глости бачимо й у ≥нших
ви¤вах фашизму. ¬есь св≥й ≥деал≥зм ≥
волюнтаризм фашизм зосереджуЇ в од≠≠≠ному р≥шаючому центр≥: у власн≥й нац≥њ.
Ќац≥¤ дл¤ нього Ч це абсолютна ц≥нн≥сть, що
њй п≥дпор¤дковуЇтьс¤ все ≥нше.†
¬супереч демократ≥њ,† що маЇ
тенденц≥ю розгл¤дати нац≥ю, ¤к механ≥чний зб≥р в≥дпов≥дноњ к≥лькости
≥ндив≥дуум≥в, зв¤заних† м≥ж собою
насамперед реальними† ≥нтересами,† фашизм†
приймаЇ† нац≥ю за найвищу
≥сторичну, духову, традиц≥ональну й реальну сп≥льноту, в рамках ¤коњ
переход¤ть† процеси ≥снуванн¤ та† творчости ц≥лих покол≥нь Ч
умерлих, живих, ненароджених, Ч що зв¤зан≥ м≥ж собою
нерозривно. Ќа розвиток нац≥њ впливають не так матер≥¤льн≥ умови, ¤к
насамперед про¤ви њњ зб≥рноњ вол≥, њњ духова активн≥сть. ¬≥дношенн¤
громад¤нина до нац≥њ повинно обумовлюватис¤ його ≥деал≥стичним намаганн¤м
в≥ддати њй максимум прац≥, сил ≥ жертв, аж до самов≥дреченн¤ включ≠≠≠но. —тавл¤чи в основу своњх
≥деал≥в нац≥ю, фашизм утотожнюЇ† њњ з
державою,† ¤к т≥Їю формою, що найкраще
забезпечуЇ нац≥ональний розвиток. ¬≥дношенн¤ державних нац≥й м≥ж собою† сл≥дуЇ не†
за утоп≥¤ми згоди, братерства й пациф≥зму,† лише† ул¤гаЇ неминучим
законам змагань, боротьби та†
конкуренц≥њ,† де перемагаЇ лише
зручн≥сть ≥ сила. ¬исновком цього Ч цього† признанн¤ ≥мпер≥¤л≥зму, ¤к вир≥шального
середника ≥снуванн¤ й розросту власноњ держави-нац≥њ, що њњ фашизм хоче
бачити† могучою та величньою. «магаючи
до посиленн¤ держави назовн≥,†
фашизм† об'ЇднуЇ† навколо сп≥льного нац≥онального ≥деалу
вс≥† соц≥¤льн≥ прошарки нац≥њ, кидаючи
гасло: нац≥¤ й держава по≠≠≠над† кл¤си
й парт≥њ.† ÷ей його всенац≥ональний ≥
надкл¤совий† принцип в основ≥† заперечуЇ†
режим† пол≥тичноњ демократ≥њ,
з† пр≥оритетом њњ часткових парт≥йних
≥нтерес≥в,† ¤к також апо≠≠≠логетику†† внутр≥шньоњ соц≥¤льноњ боротьби та ≥нтер≠≠≠нац≥онал≥зму
комуносоц≥¤л≥стичноњ доктрини. ќдначе, фашизм здаЇ
соб≥† справу з того, що мету сконсо≠≠≠л≥дуванн¤† ц≥лоњ нац≥њ навколо сп≥льного ≥деалу та
усуненн¤ м≥жкл¤сових противенств можна дос¤гнути лише при† умов≥ уне≠≠≠шк≥дливленн¤† тих†
антисусп≥льних† фактор≥в,† що†
заложен≥ в кап≥тал≥стичному устрою. “ому, кермуючись системою кап≥та≠≠≠л≥стичного
виробництва й обм≥ну, в≥н водночас†
пр¤муЇ до† н≥вел¤ц≥њ њњ
шк≥дливих про¤в≥в† через† погодженн¤† ≥нтерес≥в† прац≥ й† кап≥талу.†
÷ю реформу фашизм перев≥в шл¤хом орган≥≠≠≠зац≥њ соц≥¤льних верств
держави в спец≥¤льн≥ синдикати,† що
об'Їднують в≥дпов≥дн≥ категор≥њ громад¤н Ч виробник≥в матер≥¤льних ≥
≥нтелектуальних вартостей. —индикати, в≥дпов≥дно до роду своЇњ профес≥њ† (сел¤не, промислов≥ роб≥тники, торг≥вц≥,
п≥дприЇмц≥, ≥нтелектуал≥сти ≥ т.д.), об'Їднуютьс¤ в корпорац≥њ; в≥д них бере
свою назву корпоративний устр≥й†
фашизму. ўо нового даЇ дл¤ сучасности цей устр≥й? як уже знаЇмо, оперта на
принципах економ≥чного л≥бера≠≠≠л≥зму, демократ≥¤ залишила розвиток
господарських процес≥в без орган≥зованоњ контрол≥. √осподарська д≥¤льн≥сть у
ц≥ло≠≠≠ст≥ базувалас¤ на приватн≥й властност≥,† ≥н≥ц≥¤тив≥† та† гр≥†
особистих ≥нтерес≥в. —воб≥дна конкуренц≥¤ витворювала, п≥с뤆 загального переконанн¤,† ¤кусь†
"р≥внод≥ючу",†
що† "сама† по†
соб≥"† узг≥днювала† розб≥жност≥† в ≥нтересах загалу й в ≥м'¤ поступу. “ак створилос¤ кл¤сичне
"стих≥йне† кап≥тал≥стичне господарство".
оли ц¤ система могла ≥з користю ≥снувати в†
початках кап≥тал≥стичного розвитку, то з б≥гом часу привела† вона до кл¤сових антагон≥зм≥в ≥
революц≥йних потр¤сень. ќпа≠≠≠нована парт≥йництвом, пол≥тична демократ≥¤ не
могла усунути загрозливих соц≥¤льних ¤вищ. ѓњ заходи у вигл¤д≥ р≥зних за≠≠≠кон≥в
≥ норм, що регулювали питанн¤ продукц≥њ, обм≥ну, ≥нте≠≠≠рес≥в прац≥ ≥ т.д.,
були лише фрагментами, що виходили не з суц≥льного, до к≥нц¤ передуманого
пл¤ну, лише з випадкових умов та компром≥с≥в тоњ чи ≥ншоњ парл¤ментарноњ
кон'юнктури. як це в≥дбилос¤ на демократ≥њ Ч ми вже знаЇмо. ѓњ† устроЇву систему скомпром≥товано;
демократичн≥ держави станули тере≠≠≠ном†
зажерливоњ внутр≥шньоњ боротьби, коли-то загаль≠≠≠но-нац≥ональн≥
≥нтереси втрачають майже вс¤ке значенн¤. орпоративний устр≥й† фашизму,†
орган≥зуючи† населенн¤ в
продукц≥йн≥ синдикати, бере п≥д державну контролю соц≥¤льну† й господарську пол≥тику крањни. «алишаючи
основн≥ елементи кап≥тал≥стичноњ системи Ч приватну властн≥сть та
≥н≥ц≥¤тиву Ч в≥н одначе не полишаЇ господарську
д≥¤льн≥сть† населенн¤ на волю
"гри стих≥йних сил",† лише
намагаЇтьс¤ њњ погодити з†
загально-нац≥ональними й частковими†
≥нтересами,† в≥ддаючи† пр≥оритет першим. —оц≥¤льн≥ в≥дносини,
зокрема в≥дносини прац≥ й кап≥талу,† фашизм
розв¤зуЇ не м≥жпарт≥йною, м≥жкл¤совою й парл¤ментар≠≠≠ною боротьбою Ч
¤к це робить демократ≥¤ Ч лише методами
нац≥ональноњ сол≥дарности, що ви¤вл¤ютьс¤ в узг≥дненн≥ ц≥лей ≥ сп≥впрац≥
п≥дприЇмц≥в ≥ працюючих, при верховн≥м ≥†
обов'¤зков≥м† арб≥траж≥ †державноњ†
влади. ”с≥ соц≥¤льн≥ кон≠≠≠фл≥кти й питанн¤ господарськоњ д≥¤льност≥
розв¤зуютьс¤ рада≠≠≠ми дотичних корпорац≥й при сп≥вучаст≥ держави. —творений фашизмом
корпоративний устр≥й (в≥н зродивс¤ з давно вже знаних так зв.
синдикал≥стичних теор≥й, що њм фа≠≠≠шизм†
надав† в≥дпов≥дного† до†
його нац≥ональних ≥деал≥в своЇр≥дного зм≥сту) Ї предметом безнастанних
провокац≥й за≠≠≠садничих противник≥в фашизму: демократ≥в, соц≥¤л≥ст≥в ≥
комун≥ст≥в, що силкуютьс¤†
представл¤ти його,† ¤к
замаскований† "гарними словами
нац≥ональноњ сол≥дарности" середник визиску працюючих у руках пануючоњ
кап≥тал≥стичноњ буржуаз≥њ... —л≥д†
признати, що власне в цей спос≥б розум≥ють фашизм† ≥†
р≥зн≥† його...† непокликан≥ прихильники,† що в р≥зних крањнах похо≠≠≠д¤ть ≥з
реакц≥йних ≥ ворожих сам≥й ≥дењ соц≥¤льноњ†
справед≠≠≠ливости верств так зв. "акул"
ф≥нансового,промислового та аг≠≠≠рарного кап≥талу. Ќасл≥дуючи назверхн≥ його
форми,вони часто Ч густо† приховують† своњ справжн≥ хижацьк≥ тенденц≥њ гаслами "нац≥њ,
надкл¤совости й сол≥дарности", компром≥туючи в цей спос≥б сам фашизм. ƒумаЇмо, що створена† фашизмом соц≥¤льно-господарська† система†
ще† не Ї зак≥нченим ≥деалом; до
певних њњ елемент≥в можна п≥дходити й ≥з критичними увагами. ќдначе помилкою
бу≠≠≠ло б уважати њњ, ¤к зас≥б, що стоњть на услугах кап≥талу д뤆 експлуатац≥њ трудових мас.† „исельн≥ факти показують, що фа≠≠≠шизм† з†
однаковою† р≥шуч≥стю† може†
"вдарити по руках",†
¤к представник≥в кап≥талу,† так
≥ прац≥,† коли ж† т≥†
чи† друг≥† схильн≥ ви¤вл¤ти пр≥оритет часткових,особистих
≥нтерес≥в над† нац≥онально-державною
доц≥льн≥стю. ≤сторична засуга† фашизму пол¤гаЇ в тому, що в хаос≥ по≠≠≠воЇнних
в≥дносин,† коли перебуваючи в
безчинн≥й летарг≥њ де≠≠≠мократ≥ю намагавс¤ добити комуно-соц≥¤л≥зм дл¤ своњх
"експе≠≠≠римент≥в" Ч в≥н спром≥гс¤ не лише
здушити внутр≥шн≥† руњнницьк≥ сили,
але й зд≥йснити свою власну соц≥¤льну сис≠≠≠тему, що хоче активно
пристосуватис¤ до нових вимог житт¤, кладучи перш≥ основи дл¤ дальшоњ
устроЇвоњ реконструкц≥њ на≠≠≠шоњ хвороњ епохи. ƒемократичному† сонливому†
"непротивленню злу" ≥ ворохобництву† комун≥зму Ч фашизм протиставив
чин† творчоњ розбудови, що вже дала
певн≥ позитивн≥ насл≥дки. орпоративна система
фашизму нерозривно пов¤зана ≥ з його†
державнопол≥тичним устроЇм. ќсновн≥ ≥дењ та форми останнього також
р≥зко протилежн≥ демократ≥њ.†
ƒемократ≥¤, визнаючи лю≠≠≠дину, з†
њњ вродженими правами й вартост¤ми, за самоц≥ль по≠≠≠сл≥довно д≥йшла
до парл¤ментаризму. Ќе те фашизм. ”важаючи краЇкутним
кам≥нн¤м своЇњ ≥деолог≥њ нац≥ю-держа≠≠≠ву, в≥н п≥дпор¤дковуЇ њй у ц≥лост≥ й
сусп≥льство, ≥ окремих† людей.† Ћюдин≥†
фашизм† не† в≥дмовл¤Ї†
њњ вартостей,† одначе† в≥дношенн¤ громад¤нина до держави будуЇ не
на† њњ "вроджених† людських†
правах"† (¤к це робить
демократ≥¤) лише насамперед† на њњ
обов¤зку перед нац≥Їю-державою. ƒемократ≥¤ видвигнула гасла:
"свобода,† р≥вн≥сть,
братерство". ѓм фашизм пропро≠≠≠тиставить своњ клич≥: "обов'¤зок,
≥Їрарх≥¤, дисципл≥на". ‘ашизм скептично
задивл¤Їтьс¤ на творч≥ спроможност≥ на≠≠≠родн≥х† мас.† ќстанн≥ не Ї
д≥¤льним чинником поступу. “ворч≥сть нац≥њ визначаЇ та реал≥зуЇ менш≥сть, що
њњ в≥н на≠≠≠зиваЇ аристократ≥Їю духа. ÷¤ пров≥дна менш≥сть своњм ≥дейним† багатством,† активн≥стю,†
пристрастною† волею та
зд≥бност¤ми† творить житт¤, ос¤гаЇ
здобутки, що ними користуЇтьс¤ ц≥лий нар≥д. ÷≥й меншост≥ й належать керма в
держав≥. —вою владу вона д≥стаЇ не на п≥дстав≥ виборчоњ б≥льшости демократ≥њ.
Ѕо б≥льш≥сть Ч каже фашизм Ч це† насамперед† юрба,† механ≥чна
збиранина одиниць,що сама не знаЇ власних хот≥нь ≥ користей. Ќе питати в нењ
р≥шень, лише вести за собою дл¤ њњ власного добра Ч
повинна пров≥дна менш≥сть. Ћог≥чним висновком цих† погл¤д≥в фашизму на творчу ролю маси† був† встановлений† ним†
державно-пол≥тичний режим диктатури. *†††† *†††
* ƒиктатура не Ї дл¤ фашизму
тимчасовим методом правл≥нн¤; вона заведена, ¤к основний елемент державного
ус≠≠≠трою. «аконодавчою установою фашист≥вськоњ держави Ї парл¤≠≠≠мент, що
складаЇтьс¤ з представник≥в згаданих корпорац≥й ≥† науково-культурних†
орган≥зац≥й. ÷≥† установи не
мають права† в≥льних вибор≥в, ¤к це
бачимо в демократ≥њ. ¬они лише нам≥чу≠≠≠ють у певн≥й пропорц≥њ кандидат≥в до
парл¤менту,† подаючи њх† реЇстри на розгл¤д так зв. ¬еликоњ –ади,
що представл¤Ї най≠≠≠вищий пол≥тичний орган держави. ¬елика ‘ашист≥вська –ада
уп≠≠≠равнена викреслювати небажаних њй кандидат≥в ≥ заступати њх ≥ншими.
«атверджений реЇстр кандидат≥в до парл¤менту ста≠≠≠витьс¤ на всенародне
голосуванн¤.† Ќаселенн¤ може
голосувати† за чи проти ц≥лого
реЇстру, а не окремих кандидат≥в. ¬ ≥дењ, фашист≥вський
парл¤мент маЇ реал≥зувати участь об'Їднаного в корпорац≥¤х населенн¤ в
державному управл≥нню. ‘актично в≥н лише реЇструЇ й формально ухвалюЇ р≥шенн¤
¬ели≠≠≠коњ ‘ашист≥вськоњ –ади. ” ближчому час≥ можна чекати л≥кв≥≠≠≠дац≥њ
цього парл¤менту, а на його м≥сц≥, очевидно,†
стане† Ќац≥ональна –ада
орпорац≥њ. ÷≥лою пол≥тикою держави
кермуЇ ¬елика ‘ашист≥вська –ада; до нењ вход¤ть пров≥дники фашист≥вськоњ
парт≥њ та† представ≠≠≠ники† ур¤ду. “аким чином,† Їдина й легальна в крањн≥ парт≥¤ (вс≥ ≥нш≥
парт≥њ заборонен≥) утотожнюЇтьс¤ з державною вла≠≠≠дою й вона скупчуЇ в своњх
руках усе правл≥нн¤. Ўироко роз≠≠≠галужена, парт≥йна орган≥зац≥¤ охоплюЇ не
лише† центральний† державний апарат,† але й владу на м≥сц¤х, в пров≥нц≥¤х. ”п≠≠≠равл≥нн¤
визначаЇтьс¤ стислим ур¤довим централ≥змом, на тл≥ усуненн¤ громадськоњ
самод≥¤льност≥; фашизм скасував ≥ орга≠≠≠ни м≥сцевоњ самоуправи,
настановл¤ючи зам≥сць представник≥в самовр¤дуванн¤ Ч
державних ур¤дник≥в. Ќа чол≥ держави стоњть
король. ‘актично в≥н виконуЇ лише†
репрезентативн≥ функц≥њ суверен≥тету, у той час, ¤к вс¤ пов≠≠≠нота
державноњ† влади† перебуваЇ в руках "дуче" Ч
ћусол≥н≥.† ÷е Ї вождь,† що його н≥хто не обирав,† в≥н сам вз¤в† до† рук† владу. ƒиктатор≥в† не†
вибирають Ч каже фашизм Ч
вони сам≥† приход¤ть. Ќе важко зауважити певн≥
под≥бност≥ в державних устро¤х фашизму й комун≥зму, хоч виход¤ть вони з
ц≥лком протилежних ≥† ворожих до себе
доктрин.† ‘ормальн≥ познаки диктатури
висту≠≠≠пають у фашизм≥ ще б≥льш п≥дкреслено, н≥ж у комун≥зм≥. омун≥зм теоретично
заступаЇ принципи влади колективу ≠≠≠безкл¤совог (чи в≥рн≥ше однокл¤сово-пролетарського) сусп≥льства. —вою
фактичну диктатуру в≥н лицем≥рно ховаЇ п≥д спекул¤тивною маскою
(тимчасовости) ≥ опереткових "рад". ‘а≠≠≠шизм натом≥сць, виразно
заперечуЇ владу колективу, будуючи њњ на принципах монократизму та сусп≥льноњ
≥Їрарх≥њ. «овн≥шн¤ схож≥сть обох режим≥в не управнюЇ утотожнювати њх
внутр≥шн≥й† зм≥ст. ƒиктатура фашизму
базуЇтьс¤ на здорових основах сусп≥льноњ культури й морал≥; вона виростаЇ з
тис¤чол≥тн≥х твор≠≠≠чих традиц≥й старого –иму, та, нав≥ть при де¤ких своњх
внутр≥шн≥х дефектах, лишаЇтьс¤ чинником будуючим. ƒиктатура комун≥зму
заперечуЇ ≥ культуру, ≥ мораль; њњ зродила стих≥¤ вар≠≠≠варського
московського н≥г≥л≥зму, що робить њњ†
фактором† руњни. „и маЇ фашизм так≥ ≥дейн≥,
сусп≥льн≥ й пол≥тичн≥ ц≥нност≥, що уп≥дставнюють голошену ним м≥с≥ю
реформатора новоњ до≠≠≠би й забезпечують його закр≥пленн¤ на шл¤хах ≥стор≥њ?
¬≥дпов≥дь на ц≥ питанн¤ треба почати з оц≥нки його духового зм≥сту та ≥дей,
що ми њх коротко окреслили. “реба зазначити,що ос≠≠≠новн≥ ≥дењ фашизму не
замкнулис¤ в сам≥й ≤тал≥њ,† але
швидко† поширили св≥й вплив у ц≥лому
св≥т≥, посилюючи та оформлюючи той психолог≥чний та сусп≥льно-пол≥тичний
процес, що по ос≠≠≠танн≥й в≥йн≥ стих≥йно вибу¤в серед р≥зних (насамперед поне≠≠≠волених
≥ покривджених) народ≥в:† це Ч
нац≥онал≥зм.† —ам фа≠≠≠шизм, це
насамперед нац≥онал≥зм Ч любов до власноњ† батьк≥вщини й патр≥отичне почуванн¤,
доведен≥ до самопосв¤ти й культу жертвенного фанатизму. ƒжерелом його
народженн¤ Ї† нац≥ональний
≥нстинкт,нац≥ональний дух ≥ нац≥ональна св≥≠≠≠дом≥сть. ¬орожа постава фашизму до
демократ≥њ й комуно-соц≥¤л≥зму базувалас¤†
спочатку не так на запереченню њх устроЇвих кон≠≠≠цепц≥й, ¤к
насамперед њх внутр≥шнього зм≥сту, що йому фашизм проголосив безпощадну
в≥йну. ‘ашизм в≥дчув, що хворобливий л≥берал≥зм, космопол≥тизм, матер≥¤л≥зм ≥
утил≥тарний прим≥тив≥зм нашоњ епохи загрожують згангренувати духов≥сть ≥
сусп≥льний орган≥зм нац≥њ,†
розсаджуючи њњ з середини. «род≠≠≠жена† колись сама на здоровому нац≥ональному ≥нстинкт≥ Ч
де≠≠≠мократ≥¤ поступово марнувала св≥й творчий кап≥тал. ¬куп≥ з соц≥¤л≥змом
вона позначила нашу добу без≥дейн≥стю, с≥рою й† безбарвною меркантильн≥стю, та тупим своЇкорисним анарх≥чним
м≥щанством. ‘ашизм наново в≥дкриваЇ забутий св≥т ≥дей, в≥н апелюЇ до духовости
й змагаЇ до морального пере≠≠≠родженн¤ нац≥њ в ≥м"¤ њњ зросту, блага й
сили. Ќа м≥сце† скептичного
рел¤тив≥зму демократ≥њ Ч в≥н ставить в≥ру й† аб≠≠≠солютний† св≥тогл¤д;†
компром≥совост≥ Ч непримирим≥сть у за≠≠≠хист≥
своњх постул¤т≥в; безв≥дпов≥дальному, претенс≥йному в домаганн¤х прав ≥
скупому у виконанню обов"¤зк≥в, л≥берал≥змов≥ Ч
в≥н протиставить повинн≥сть дисципл≥нованого чи≠≠≠ну;† космопол≥тизмов≥ й ≥нтернац≥онал≥змов≥ Ч
≥деал власноњ† нац≥њ; сусп≥льн≥й та
≥дейн≥й анарх≥њ - внутр≥шн≥й лад ≥ мир. ƒарма й нещиро жахаютьс¤
представники демократ≥њ та ко≠≠≠муно-соц≥¤л≥зму простол≥н≥йноњ
безпосередности фашист≥вських ≥дей, що њх вони в очах свого
прим≥тивно-м≥щанського оточен≠≠≠н¤ виставл¤ють ¤к "зоолог≥чне"
страховище й "аморальне" вик≠≠≠ривленн¤ мети житт¤ та людськоњ
природи... Ѕо оперуючи "високими" гаслами миру, справедливости,
братства, р≥вности й ≥нтернац≥онал≥зму Ч вони† сам≥ своЇю практичною чинн≥стю ц≥ гасла
перетворили в спекул¤тивн≥ брехн≥, в глузуванн¤ над людиною! ‘ашизм ви¤вив
чесн≥сть ≥з собою, коли на м≥сце њх п≥дступних, брехливих фраз, що
присипл¤ють чуйн≥сть слабших, поставив на пор¤док дн¤ нашоњ епохи всю
неприховану правду† життЇвоњ
концепц≥њ, що в≥дв≥чно спираЇтьс¤ на чинну мораль, на закони противенств ≥ на
право сили. ” цьому пробудженню
первородного ≥нстинкту нац≥њ, у напру≠≠≠женн≥† њњ† ≥дей† ≥ зактив≥зуванн≥ њњ творчих потенц≥й
лежить заслуга фашизму-нац≥онал≥зму н円
лише перед власною батьк≥вщиною, але й перед ≥ншими Ч
насамперед поневоленими ≠≠≠народами. ƒл¤ цих останн≥х св≥доцтво творчого
духового напруженн¤ фашизму й його змагань за життЇв≥ ≥деали нац≥њ, по≠≠≠винно
бути незабутн≥м "моменто" ≥†
дороговказом† њх† власних†
почувань ≥ чину. Ѕо т≥ з них, що перел¤кано в≥двертаютьс¤ в≥д
≥мперативних запов≥т≥в фашизму в силу своЇњ сл≥поњ,† безк≠≠≠ритичноњ прив¤заности до наркозу демо-соц≥¤л≥стичних
забобон≥в про "мир, згоду, благоденств≥Ї" та ≥нтернац≥онали Ч
т≥ з† них† н≥коли не матимуть д≥йсного миру й свободи. ѕризначенн¤† таких народ≥в Ч бути погноЇм дл¤ ≥нших! ѕоруч з ≥деолог≥чними
ц≥нност¤ми, фашизм визначаЇ конс≠≠≠труктивн≥сть його сусп≥льноњ концепц≥њ з
њњ стремл≥нн¤м до об"Їднанн¤ ц≥лоњ нац≥њ на зреформован≥й соц≥¤льн≥й
баз≥. —оц≥¤л≥зм ≥ комун≥зм, заперечуючи нац≥ю, хот≥ли њњ розкладати на окрем≥
антагон≥стичн≥ складники; демократ≥¤, хоч ≥ визнаЇ теоретично нац≥ю, своњм
л≥беральним егоцентризмом, соц≥¤льно-господарською безпл¤нов≥стю та† вс≥м устроЇвим укладом не погамовуЇ цього
розкладу, полишаючи йог
"внутр≥шн≥й† лог≥ц≥"
житт¤ та випадковим парл¤ментарним кон"юнктурам. ‘ашизм станув на
правильному розум≥нн≥ орган≥чности нац≥њ, пов¤заности њњ окремих соц≥¤льних
складник≥в, ¤к тих ат≠≠≠рибут≥в, що необх≥дн≥ дл¤ здоровог розвитку ц≥лого нац≥онального орган≥зму.
Ќе обмежуючись на голошенню ц≥Їњ засади в теор≥њ, Ч
¤к ми бачили Ч ≥ на практиц≥ застосував ре≠≠≠конструктивни醆 соц≥¤льно-господарський пл¤н, опертий на
сп≥впрац≥ кл¤с≥в, позапарт≥йност≥ й корпоративн≥м устрою. ≤ хоч цей пл¤н ще
не д≥йшов свого остаточного завершенн¤, хоч,†
можливо,† зазнаЇ в≥н у свому
дальшому розвитку певних† зм≥н,† то до його ≥дей ≥ устроЇвих принцип≥в
належить застосуватис¤ з найб≥льшим сп≥вчутт¤м ≥ прихильною увагою. —л≥д
спод≥вати≠≠≠с¤, що головн≥ Ч випробован≥ часом,
досв≥дом ≥ обставинами ≠≠≠його елементи стануть основою д뤆 дальшоњ †соц≥¤льно-госпо≠≠≠дарськоњ реконструкц≥њ нашоњ епохи. ƒещо в≥дм≥нне становище
належить зайн¤ти до державно-пол≥тичного устрою фашизму. як вже згадувано,
диктатура дл¤ фа≠≠≠шизму не Ї переходовим етапом. ¬она Ї стаб≥льним елементом
устрою та випливаЇ з певних рис фашист≥вськоњ ≥деолог≥њ, що творить культ
сильноњ одиниц≥ Ч вожд¤, ≥ пров≥дноњ
меншости, при† одночасовому† недов≥р"њ† до† будучоњ рол≥
народн≥х мас.† ѕров≥дна ел≥та творить
≥ наказуЇ;† маси виконують ≥† повину≠≠≠ютьс¤ Ч
така формула фашизму. «асадничому розгл¤дов≥
проблеми диктатури ми ще присв¤≠≠≠тимо окремо увагу. “ут лише зазначуЇмо, що
в≥дкидаючи з найб≥льшою непримирим≥стю устр≥й пол≥тичноњ демократ≥њ, визнаючи
впливи диктаторського правл≥нн¤ в певних обставинах,† ≥ за≠≠≠садничо заступаючи уст≥йнен≥† принципи†
авторитарности† нор≠≠≠мального
державно-пол≥тичного режиму Ч ми водночас задивл¤Їмос¤
на де¤к≥ засади диктатури фашизму з певною критичн≥стю. ѕерманентна диктатура
з правила схильна позначати житт¤ надм≥рним ур¤довим етатизмом ≥† витворювати† культ своЇман≥тноњ "пол≥ц≥йноњ держави", що гальмують
розвиток сусп≥льства та ≥ндив≥дуальности.†
√адаЇмо,† що цих прикмет не
позбавлений† ≥† устр≥й фашизму. ўоправда, власне цей його
устр≥й скр≥пив ≤тал≥ю та п≥дн≥с њњ авторитет на небувалу височ≥нь. ќдначе, не
сл≥д забува≠≠≠ти, що в сучасному наростанн≥ потуги фашизму ми ¤краз обсер≠≠≠вуЇмо
початковий (найб≥льш активний ≥ творчий ) процес крис≠≠≠тал≥зац≥њ диктатури,
що њњ на чол≥ з сильним, високозд≥бним ≥ талановитим ћусол≥н≥, реал≥зуЇ
молода ел≥та. ÷¤ ел≥та Ч це† ще св≥жа невичерпана енерг≥¤, що перебуваЇ
в патос≥, в екс≠≠≠таз≥ будуючого, безкорисного, ≥деал≥стичного чину.† јле...†
може й дл¤ нењ прийти пора самоконсервац≥њ, зо вс≥ма випли≠≠≠ваючими з
того в≥д"Їмними насл≥дками. ƒес¤ток рок≥в ≥снуван≠≠≠н¤ режиму, це надто
малий прот¤г часу,† щоб на основ≥† його†
можна було встановлювати "зал≥зн≥ закони" без ризика помили≠≠≠тис¤. —ила фашизму в тому, що
в≥н спром≥гс¤ на м≥сце розхл¤ба≠≠≠ноњ,†
обезличеноњ д≥йсности видвигнути потужну ≥дею. ” цей спос≥б створив
в≥н середники† духового гарту й
скр≥пленн¤† життЇвих первн≥в нац≥й,
знеможених в≥д блукань в л¤б≥ринтах шукань й сумн≥в≥в. —усп≥льна його заслуга
в тому, що касуючи† гнилий егоцентризм
демократ≥њ й комуно-соц≥ал≥зму,† що
доба≠≠≠чували† в† людин≥†
будь недоторкане "табу",†
будь об"Їкт д뤆
неприродн≥х експеримент≥в Ч в≥н зум≥в цю людину
поставити на службу нац≥њ, посилюючи в н≥й розхитаний ≥нстинкт соц≥¤ль≠≠≠ности
й ослаблене почутт¤ обов"¤зку. —лаб≥сть фашизму в
надм≥рному ур¤довому централ≥зм≥ його системи, що утрудн¤Ї процес творчоњ
≥ндив≥дуал≥зац≥њ грома≠≠≠д¤нина. Ѕуло б траг≥чно, коли б ц¤ прикмета
загальмувала йо≠≠≠го розгоновий поступ. Ѕо це могло б викликати ще б≥льший ма≠≠≠разм
≥ ще глибший розклад нашоњ епохи. ћ. ѕ≈–¬”Ў»Ќ ћџ—Ћ» ќ ‘јЎ»«ћ≈ Ќародилс¤, развиваетс¤, растет, пуска¤ новые и новые корни в уже
подготовленную событи¤ми плодородную почву, и дава¤ новые и новые зеленые побеги,
наш, русский фашизм. ∆ивет он в разных странах, где ют¤тс¤ и ед¤т горький хлеб
изгнани¤ и рассе¤ни¤ миллионы ушедших с родины русских. Ќо живет он, русский,
национальный русский фашизм, и там, откуда мы по воле —удьбы, временно ушли,
и мы знаем, что его существование и рост пугают большевиков, мы знаем, что
вожди большевиков в дальнейшем росте этого боевого движени¤ вид¤т грозную
опасность дл¤ своего владычества над –оссией, хот¤, сейчас, это движение
делает только первые, и очень трудные шаги, и его развитие на каждом шагу
встречает огромные преп¤тстви¤. явл¤етс¤ ли –осси¤ исключением в этом отношении? онечно, нет! ‘ашистское движение идет во всем культурном мире. Ѕуквально нет
такой, более или менее культурной страны, где этого движени¤ не было бы. ≈сть
фашизм английский, французский, испанский, германский, голландский,
шведско-норвежский. ѕо¤вл¤ютс¤ фашистские течени¤ в экзотических республиках
÷ентральной и ёжной јмерики. ≈сть уже фашизм ёжно-африканский. ƒелает первые
шаги фашизм в јвстралии и Ќовой «еландии. ƒело идет к тому, что это движение, зародившеес¤ около семи лет
назад в »талии, становитс¤ движением мировым. <...> ‘ашизм, как мы знаем, победоносно прокладывает себе дорогу в
мире. ≈го поступательное движение, в своей насто¤щей стадии, имеет
определенный характер, довольно быстрого нарастани¤. ƒвижение не глохнет, а
развиваетс¤, захватыва¤ все большие и большие пространства, увлека¤ все
большие и большие массы. » пусть далеко не везде фашизму удаетс¤
осуществление намеченных им целей, пусть в большинстве стран, где фашизм
существует, ему приходитс¤ еще завоевывать права гражданства, - все же,
поступательный характер движени¤ ¤вл¤етс¤ неоспоримым, а это заставл¤ет
верить, что окончательна¤ победа за фашизмом обеспечена. Ѕудущее за фашизмом.
» ¤, как первый русский, примкнувший идейно к фашистскому движению, как
первый русский журналист, с самого начала этого движени¤ в »талии, почу¤вший
его колоссальное значение и начавший пропагандировать фашистскую идею в
русской среде, - считаю себ¤ имеющим право сказать: Ѕудущее Ч за нами, фашистами. * * * ќдним из догматов социалистического вероучени¤ ¤вл¤етс¤
признание, что Ђцель оправдывает все средстваї. Ђ÷ельї Ч это диктатура
социалистов над массой населени¤, чтобы создать социалистический строй. » во
им¤ этой цели дозволено решительно все, вплоть до истреблени¤ хот¤ бы и
миллионов людей, разорени¤ целой страны. —оциалисты ¤вл¤ютс¤ смертельными врагами всех так называемых
Ђдемократических началї, начина¤ со свободы совести, свободы слова, собраний,
союзов, всеобщего избирательного права, равноправи¤ и так далее. —оциалисты Ч смертельные враги конституционно-парламентского
стро¤, как вс¤кого решительно стро¤, который не обеспечивает социалистической
диктатуры. Ќо в странах, где еще нет парламентского стро¤ и Ђсвободї, такой
пор¤док обеспечивает за ними возможность почти беспреп¤тственно вести работу
по разрушению существующей государственности. ак только в данной стране по¤вл¤ютс¤ социалисты, между ними и
существующим строем начинаетс¤ своего рода поединок на смерть. ѕримен¤¤ образное сравнение, можно нарисовать, такую картину
этого странного Ђпоединкаї: с одной стороны Ч общество, с другой Ч социалист.
ќбщество, неожиданно дл¤ себ¤, подвергаетс¤ нападению социалиста, и только
получив несколько ран, начинает догадыватьс¤, что это вовсе не случайно.
“огда оно начинает читать социалисту более или менее красноречивые
наставлени¤, протесту¤ против Ђбезмотивностиї нападени¤, за¤вл¤ет, что
поступать так очень нехорошо, говорит о своем миролюбии, о принципах гуманности,
запрещающих подобные де¤ни¤, о нравственности, и так далее. —оциалист, не
моргнув глазом, выслушивает все эти нравоучени¤, и продолжает нападать,
норов¤ нанести обществу смертельную рану. ѕолучив р¤д новых ран, общество спохватываетс¤, и начинает оборон¤тьс¤,
но самым тщательным образом избегает переходить в нападение, ибо, по им же,
обществом, созданным законам, Ч нападение ¤вл¤етс¤ т¤жким преступлением. ¬
распор¤жении общества имеетс¤ щит Ч Ђзаконностьї. ¬ распор¤жении социалиста Ч
оружие. огда социалист наносит удар, скажем, в бок, Ч общество прикрывает
бок щитом законности, и обнажает грудь и живот. —оциалист наносит удар в
живот, и щит законности передвигаетс¤ дл¤ прикрыти¤ живота. Ќо отвечать на
удары ударами же общество не решаетс¤: ведь, это же означало бы вступление в
гражданскую войну, а гражданска¤ война запрещаетс¤ законами! <...> Ќо если коварное и предательское нападение почему-либо не
удаетс¤, и сам нападающий оказываетс¤ в опасном положении, Ч он сейчас же
принимаетс¤ вопить на весь мир о негуманности противника, о будто
производимых этим противником отступлений и нарушений законности. ј если его
наивный противник смутитс¤, Ч и опустит оружие, Ч нападение возобновл¤етс¤. »з книги первого теоретика русского фашизма ћ. . ѕервушина
Ђћысли о фашизмеї. —ент¤брь, 1927, –им. ». »Ћ№»Ќ
ќ ‘јЎ»«ћ≈
‘ашизм есть ¤вление
сложное, многостороннее и, исторически говор¤, далеко еще не изжитое. ¬ нем
есть здоровое и больное, старое и новое, государственно-охранительное и
разрушительное. ѕоэтому в оценке его нужны спокойствие и справедливость. Ќо
опасности его необходимо продумать до конца. ‘ашизм возник как реакци¤
на большевизм, как концентраци¤ государственно-охранительных сил направо. ¬о
врем¤ наступлени¤ левого хаоса и левого тоталитаризма Ч
это было ¤влением здоровым, необходимым и неизбежным. “ака¤ концентраци¤
будет осуществл¤тьс¤ и впредь, даже в самых демократических государствах: в
час национальной опасности здоровые силы народа будут всегда
концентрироватьс¤ в направлении охранительно-диктаториальном. “ак было в
древнем –име, так бывало и в новой ≈вропе, так будет и впредь. ¬ыступа¤ против левого
тоталитаризма, фашизм был, далее, прав, поскольку искал справедливых
социально-политических реформ. Ёти поиски могли быть удачны и неудачны:
разрешать такие проблемы трудно, и первые попытки могли и не иметь успеха. Ќо
встретить волну социалистического психоза Чсоциальными и, следовательно,
противо-социалистическими мерами Ч было необходимо. Ёти меры назревали давно,
и ждать больше не следовало. Ќаконец, фашизм был прав,
поскольку исходил из здорового национально-патриотического чувства, без
которого ни один народ не может ни утвердить своего существовани¤, ни создать
свою культуру. ќднако, нар¤ду с этим
фашизм совершил целый р¤д глубоких и серьезных ошибок, которые определили его
политическую и историческую физиономию и придали самому названию его ту
одиозную окраску, которую не устают подчеркивать его враги. ѕоэтому дл¤
будущих социальных и политических движений подобного рода надо избирать
другое наименование. ј если кто-нибудь назовет свое движение прежним именем (Ђфашизмї
или Ђнационал-социализмї), то это будет
истолковано как намерение возродить все пробелы и фатальные ошибки прошлого. Ёти пробелы и ошибки
состо¤ли в следующем: 1. Ѕезрелигиозность.
¬раждебное отношение к христианству, к религи¤м, исповедани¤м и церквам
вообще. 2. —оздание правого
тоталитаризма как посто¤нного и ¤кобы Ђидеальногої
стро¤. 3. ”становление партийной
монополии и вырастающей из нее коррупции и деморализации. 4. ”ход в крайности
национализма и воинственного шовинизма (национальна¤ Ђмани¤
грандиозаї). 5. —мешение социальных реформ с социализмом и соскальзывание через тоталитаризм в огосударствление хоз¤йства. 6. ¬падение в
идолопоклоннический цезаризм с его демагогией, раболепством и
деспотией. Ёти ошибки
скомпрометировали фашизм, восстановили против него целые исповедани¤, партии,
народы и государства, привели его к непосильной войне и погубили его. ≈го
культурно-политическа¤ мисси¤ не удалась, и лева¤ стихи¤ разлилась с еще
большей силой. 1. ‘ашизм не должен был
занимать позиции, враждебной христианству и вс¤кой религиозности вообще. ѕолитический
режим, нападающий на церковь и религию, вносит раскол в души своих граждан,
подрывает в них самые глубокие корни правосознани¤ и начинает сам
претендовать на религиозное значение, что безумно. ћуссолини скоро пон¤л, что
в католической стране государственна¤ власть нуждаетс¤ в честном конкордате с
католической церковью. √итлер, с его вульгарным безбожием, за которым
скрывалось столь же вульгарное самообожествление, так и не пон¤л до конца,
что он идет по пути антихриста, предва𤤠большевиков. 2. ‘ашизм мог и не
создавать тоталитарного стро¤: он мог удовлетворитьс¤ авторитарной
диктатурой, достаточно крепкой дл¤ того, чтобы а) искоренить большевизм и
коммунизм и б) предоставить религии, печати, науке, искусству, хоз¤йству и
некоммунистическим парти¤м свободу суждени¤ и творчества в меру их
политической ло¤льности. 3. ”становление партийной
монополии никогда и нигде не приведет к добру: лучшие люди отойдут в сторону,
худшие повал¤т в партию валом; ибо лучшие мысл¤т самосто¤тельно и свободно, а
худшие готовы приспособитьс¤ ко всему, чтобы только сделать карьеру. ѕоэтому
монопольна¤ парти¤ живет самообманом: начина¤ Ђкачественный отборї,
она требует Ђпартийного единомысли¤ї; дела¤ его условием дл¤ политической
правоспособности и дееспособности, она зовет людей к бессмыслию и лицемерию;
тем самым она открывает настежь двери всевозможным болванам, лицемерам, проходимцам
и карьеристам; качественный уровень партии срываетс¤, и к власти проход¤т
симул¤нты, вз¤точники, хищники, спекул¤нты, террористы, льстецы и предатели.
¬следствие этого все недостатки и ошибки политической партийности достигают в
фашизме своего высшего выражени¤; партийна¤ монополи¤ хуже партийной
конкуренции (закон, известный нам в торговле, в промышленности и во всем
культурном строительстве). –усские Ђфашистыї
этого не пон¤ли. ≈сли им удастс¤ водворитьс¤ в –оссии (чего не дай Ѕог), то
они скомпрометируют все государственные и здоровые идеи и провал¤тс¤ с
позором. 4. ‘ашизм совсем не должен
был впадать в политическую Ђманию грандиозуї,
презирать другие расы и национальности, приступать к их завоеванию и
искоренению. „увство собственного достоинства совсем не есть высокомерна¤
гордын¤; патриотизм совсем не зовет к завоеванию вселенной; освободить свой
народ совсем не значит покорить или искоренить всех соседей. ѕодн¤ть всех
против своего народа, значит погубить его. 5. √рань между социализмом
и социальными реформами имеет глубокое, принципиальное значение. ѕерешагнуть
эту грань Ч значит погубить социальную реформу. »бо надо
всегда помнить, что социализм антисоциален, а социальна¤ справедливость и
социальное освобождение не терп¤т ни социализма, ни коммунизма. 6. ¬еличайшей ошибкой
фашизма было возрождение идолопоклоннического цезаризма. Ђ÷езаризмї
есть пр¤ма¤ противоположность монархизма. ÷езаризм безбожен, безответственен,
деспотичен; он презирает свободу, право, законность, правосудие и личные
права людей; он демагогичен, террористичен, горделив; он жаждет лести, Ђславыї
и поклонени¤, он видит в народе чернь и разжигает
ее страсти; он аморален, воинствен и жесток. ќн компрометирует начало
авторитарности и единовласти¤, ибо правление его преследует цели не
государственные, и не национальные, а личные. ‘ранко и —алазар пон¤ли
это и стараютс¤ избежать указанных ошибок. ќни не называют своего режима Ђфашистскимї.
Ѕудем наде¤тьс¤, что и русские патриоты продумают ошибки фашизма и
национал-социализма до конца и не повтор¤т их. [1014] |
»з
книги
Ђ
√»“Ћ≈–: »нформаци¤ к размышлению.
(ƒаты.
—обыти¤. ћнени¤. 1889Ч2000) ї
ѕоследнее обновление 18 марта 2001 г.